Nieuws

Onderzoek: Reageren op gebrabbel baby tijdens voorlezen sleutel tot taalontwikkeling

27-01-2016

Interactie is de sleutel tot taalontwikkeling tijdens het voorlezen, aldus onderzoek van de Universiteit van Iowa.


Baby’s maken meer spraakgeluiden tijdens het voorlezen dan als ze spelen met speelgoed. Dit stimuleert de taalontwikkeling, omdat moeders beter reageren op dit gebrabbel dan tijdens andere activiteiten met hun kind.

In een onderzoek van de Universiteit van Iowa, waarover is gepubliceerd in Language Learning and Development, werd gekeken hoe moeders reageerden op hun kind van 12 maanden tijdens het voorlezen, poppenspel en het spelen met speelgoed. De onderzoekers ontdekten dat een baby juist tijdens het voorlezen meer spraakachtige geluiden maakt. Plus dat moeders beter op dit soort geluiden reageren tijdens het voorlezen van hun kind dan tijdens de andere activiteiten. De resultaten verklaren wellicht waarom voorlezen is gekoppeld aan taalontwikkeling bij jonge kinderen.

Uit de studie blijkt ook dat, ongeacht de context, de respons van de moeders op de spraakgeluiden vaak een imitatie of een uitbreiding van dat geluid zijn. Bijvoorbeeld, als de baby ´BA´ brabbelt, kon de moeder reageren met ´ba-ba´ of ´bal´, zelfs als het niets te maken had met het verhaal dat ze voorlezen.

Lees meer over het onderzoek: vakblad Vroeg.