Interviews

Interview: Rian Visser over Raadgedicht

01-01-2017

Dat het bespreken van gedichten in de klas niet saai hoeft te zijn bewijst Raadgedicht. Nicky de Boer sprak hierover met Rian Visser. Samen met Stichting Poëziepaleis organiseert zij dit succesvolle project, dat op 23 januari weer start voor het voortgezet onderwijs.


Waar ontstond het idee voor Raadgedicht?
In het tweede jaar dat ik Schoolschrijver was kreeg ik het idee om een raadgedicht te maken voor de school. Ik hing een gedicht op het prikbord, liet één woord weg en vroeg de leerlingen welk woord ontbrak. Het was een verrassing om te merken hoe de leerlingen en docenten erop reageerden. Leerlingen en leerkrachten discussieerden levendig met elkaar over de mogelijke antwoorden en vroegen mij of ik stiekem het goede antwoord alvast wilde geven.

Waarom werkt het zo goed, denk je?
Omdat iedereen er plezier in heeft. Het is geen taalopdracht die je alleen goed of fout kunt beantwoorden; hier is eigenlijk geen enkel antwoord fout. Bij het invullen van het ontbrekende woord gebruik je je eigen creativiteit en probeer je te denken als de dichter. Je bent scheppend bezig. Het invullen van het woord is ook niet veel makkelijker als je ouder bent. Daardoor is er qua leeftijd geen bovengrens en is het voor bijna iedereen leuk om te doen. Het enige voordeel dat volwassenen hebben is dat zij vaak een grotere woordenschat hebben.

Wanneer is een gedicht goed genoeg voor Raadgedicht?

Alle gedichten zijn geschreven door bekende dichters. We vragen hun om een toegankelijk en begrijpelijk gedicht. Daarnaast moet het gedicht niet te kort zijn, omdat je dan te weinig context hebt om het ontbrekende woord te kunnen raden. Een te lang gedicht is lastig voor scholen, omdat dit niet goed op een digibord past. Er is geen thema: het is juist leuk dat de gedichten zo divers zijn.

Hoe kiezen jullie het woord dat je weglaat?

We houden er rekening mee dat op de lege plek meerdere woorden ingevuld kunnen worden en de deelnemers zelf gaan meedenken met de dichter. We testen de woorden eerst met vrienden en familie, bijvoorbeeld tijdens de kerst als iedereen bij elkaar is. Als ze er niet uitkomen weten we dat het te moeilijk of juist te makkelijk is. En soms doet de dichter ook een voorstel voor het woord dat wij weg kunnen laten.

Wat is de kracht van een raadgedicht?
Als je meedoet leer je veel verschillende dichters kennen en er zitten voor iedereen wel gedichten bij die hem of haar aanspreken. Daarnaast ben je heel intensief met een gedicht bezig waardoor het meer impact heeft. Ik vergelijk het wel eens met een rondleiding in een museum. Dan loop je niet snel langs alle schilderijen, maar sta je soms wel een half uur stil bij een schilderij. Je leert meer over dat ene schilderij en de tijd die je daaraan besteedt blijft je bij. Met gedichten is het net zo. Als je langer met een gedicht bezig bent, zul je het langer onthouden – misschien wel je hele leven – dan wanneer je vlug door een gedichtenbundel bladert.

Is dat ook het doel van Raadgedicht? Dat de gedichten je bijblijven?

Nee, het doel is leesbevordering. Met Raadgedicht willen wij gedichten op een laagdrempelige manier onder de aandacht brengen in het onderwijs. Het prettige voor de leerkracht of docent is dat ze niet meer over poëzie hoeven te weten dan de leerlingen, het is heel gelijkwaardig. De leerkracht of docent kan zeggen: ‘Ik weet het antwoord ook niet, maar laten we er samen over praten. Welk woord hoort er volgens jou op die plek te staan?’

Meer informatie:
- Raadgedicht
- Stichting Poëziepaleis
- Rian Visser