Interviews

Interview: Rob Verdegaal zet de puntjes op de puntjes van de i

01-03-2017

Rob Verdegaal is game developer bij Studio Parkers. De Studio werkte mee aan de app Peter en de wolf (voor 6-12 jaar) die in 2015 de Gouden @penstaart won en aan de app Romeo en Julia (9-12 jaar) die vorig jaar de Kameleon ontving. Remke Keizer sprak Rob hierover.


Foto: Patricia de Ruijter

Hoe zijn deze apps tot stand gekomen?
Het Koninklijk Concertgebouworkest werkt samen met Uitgeverij Follow a Muse aan een reeks educatieve apps. De uitgeverij heeft ons uitgenodigd om te pitchen en wij werden geselecteerd om de apps te mogen maken. Het orkest wil graag dat alle groepen van het basisonderwijs voorzien zijn van een app. Met de apps willen ze kinderen kennis laten maken met klassieke muziek. Uitgeverij Follow a Muse heeft alle partijen van het creatieve team geselecteerd. Zo is voor de app Peter en de wolf een illustrator gezocht die ook goed kan animeren om het verhaal aantrekkelijk te maken voor kinderen. Aan Romeo en Julia heeft weer een andere illustrator gewerkt. Die werkte meer in de collagestijl. Bij de apps horen ook lesbrieven.



Wat bedoel je met lesbrieven?

Om de groepsleerkracht een inhoudelijke leidraad te bieden, ontwikkelt Uitgeverij Follow a Muse ook kant-en-klare lesbrieven, waarmee docenten gedurende drie tot vier weken met de app aan de slag kunnen. Hierin leren kinderen onder meer wie Prokofiev was en wat een symfonieorkest is. Voor het samenstellen van het lesprogramma werkt de uitgever nauw samen met een muziekdocent. Het is de bedoeling dat groepsleerkrachten er zo mee aan de slag kunnen en dat vakleerkrachten de apps kunnen aanbevelen.



Hoort er ook een testfase bij?

Jazeker. Uitgeverij Follow a Muse heeft klankbordgroepen en gaat naar scholen om het materiaal op digiborden te testen. Het is belangrijk om erachter te komen of het licht goed werkt, de kleuren helder zijn, of de docenten het gebruik begrijpen, of de interactie duidelijk is. Wij verzorgen de nodige technische testen. En bij een app hoort ook een onderhoudsfase. Apps werken op sommige computers gewoon beter dan op andere. De app van Peter en de wolf is ook vertaald in het Engels en wordt ook op buitenlandse scholen gebruikt. Voor binnen- en buitenland blijven we de apps dus optimaliseren: we zetten de puntjes op de puntjes van de i.



Waar werken jullie nu aan?

We zijn nu bezig met de app Carnaval der dieren, de vierde app in de reeks van het Koninklijk Concertgebouworkest. Dit keer is er een samenwerking met de Fiep Westendorp Foundation. De versjes en een speciaal gecomponeerd Dierencarnavallied zijn geschreven door Marjet Huiberts en ingezongen door Fay Lovsky. De Carnaval der dieren-app wordt 22 april feestelijk gelanceerd in Kasteel Groeneveld in Baarn.

Heb je een droom app? Welke app zou je nog graag willen ontwikkelen?
Momenteel zou ik graag de apps uit de devices willen halen voor een meer fysieke beleving. Augmented reality en virtual reality zijn technieken die momenteel heel spannend zijn. Bijvoorbeeld hoe zou de Peter en de wolf-app zijn wanneer je in de wereld van Peter en Prokovief zou kunnen rondlopen? Of als je over de schouder van de musici zou kunnen meekijken?

Zie hier de link naar de Peter en de wolf-app en de link naar de Romeo en Julia-app en kijk bij Apps voor meer apps en informatie.

Informatie over het werk van Rob vind je op studioparkers.nl en over de awards op kindermediaawards.nl.