Leestips

Leestip: De gevaarlijkste plek ter wereld

17 mei 2017

Weet jij wat de gevaarlijkse plek ter wereld is volgens schrijfster Lindsey Lee Johnson? Een middelbare school. Ze beschrijft deze plek meeslepend in De gevaarlijkste plek ter wereld.

Citaat
Vijf rijen van elk vijf schoolbankjes werden gevuld door tieners. De eerste rij, weinig verrassend, door meisjes. Tegenover Molly Nicoll verrieden ze niets van de pijnlijke kwetsbaarheid, het blozen, de puistjes, de essentiële ongemakkelijkheid met het eigen ik die haar zo gekweld hadden in haar tienerjaren; nee, zij hingen op hun stoel, lieten hun benen als gymnasten over de stoelleuning bungelen en typten met vlugge, razende duimen op hun smartphones. (...) Achter deze meisjes bevond zich het rumoer van de middelste rijen meisjesleerlingen en daarachter dan de jongens (...) die praatten of schreeuwden of kleine voorwerpen over en weer gooiden of uit de ramen staarden of sliepen.

Het verhaal

Tam High is een middelbare school zoals er zoveel zijn, al zijn de leerlingen wat rijker dan gemiddeld. Wat de nieuwe lerares Engels, Molly Nicholls, niet weet, is dat drie jaar eerder een klasgenoot door zelfmoord om het leven kwam en dat dit de levens van Cally, Nick, Abigail, Dave, Ryan, Damon en Elisabeth op de kop heeft gezet. Molly heeft het beste met haar leerlingen voor, maar heeft werkelijk geen idee wat er allemaal in hun hoofden om gaat.

Vooral lezen want
De gevaarlijkste plek ter wereld (De Arbeiderspers) is prachtig geschreven. Het verhaal is zowel herkenbaar als schokkend. Het biedt je een blik in de hoofden van enkele leerlingen en een lerares. Als lezer ben jij de enige die door heeft wat er allemaal aan de hand is en hoe ieders dromen en gedrag hemelsbreed van elkaar verschillen. En dat dat leidt tot soms dramatische gebeurtenissen.

De schrijfster
Nadat Lindsey Lee Johnson (VS) was ontslagen als lerares, ging ze middelbare scholieren bijles geven. Door haar gesprekken met hen is dit boek, haar debuutroman, ontstaan. Ze wilde beschrijven hoe het er op een middelbare school aan toe gaat. Ze koos als basis de klassieke types als de sportheld, het mooie meisje, het ijverige meisje en de foute jongen. Vervolgens verzon ze een probleem voor elk van hen en hun hoogstpersoonlijke, niet altijd logische manier om daarmee om te gaan.